Morski list przewozowy – Jak czytać konosament ?

Konosament (BL) – morski list przewozowy, jest podstawowym dokumentem w transporcie morskim – o jego cechach pisaliśmy już w naszym poradniku. Jego układ jest zazwyczaj formą tabelki, która może nieco różnić się szczegółami jednak generalnie jest zbliżona u wszystkich armatorów.

Konosament zawiera podstawowe informacje na temat załadowcy i odbiorcy towaru, numeru kontenera, nr plomby, rodzaju towaru, ilości opakowań oraz wagi. Jednak znajdziemy tu także wiele innych cennych informacji – poniżej kilka praktycznych porad.

Czytając od góry – po prawej stronie widnieje numer konosamentu a obok informacja czy jest to BILL OF LADING ORIGINAL (OBL) czy SEAWAYBILL (SWB). Widząc napis Seawaybill, wiemy że zwolnienie jest elektroniczne i kontener będzie zwolniony automatycznie na odbiorcę konosamentowego (wpisanego w pole consignee). Na SWB w polu „no of originals” będzie zapis „0”. Natomiast w przypadku OBL, powinna być informacja ile oryginałów zostało wystawionych i który z nich właśnie trzymamy w rękach (np. 1 of three).
OBL występują w 2 wersjach
– tzw imienne, czyli w polu consignee wskazana jest nazwa i adres odbiorcy.
– tzw orderowe – w polu consignee widnieje zapis TO ORDER, lub TO ORDER OF … i np. nazwa banku (często przy akredytywie). Konosamenty orderowe są zwalniane na tego kto jest w ich posiadaniu i złoży je u armatora pod warunkiem że są prawidłowo indosowane – tj na odwrocie widnieje pieczęć oraz podpis załadowcy.

W przypadku wystawienia 3 oryginałów konosamentów wiemy, że armator zwolni przesyłkę dopiero jak zostaną one złożone w biurze armatora który je wystawił, ale nie ma tu wskazania że musi to być wyłącznie biuro w porcie przeznaczenia.

Często zdarza się że załadowca odbiera od armatora 3/3 OBL i nie wysyła ich do odbiorcy tylko po otrzymaniu płatności zwraca je z powrotem do tego samego armatora prosząc o zwolnienie elektroniczne – w tym przypadku armator stawia na konosamencie pieczątkę z napisem TELEX RELEASE i jednocześnie potwierdza swojemu agentowi w porcie przeznaczenia że odebrał oryginały i kontener powinien zostać zwolniony na odbiorcę towaru.
Czytając dalej mamy informacje o statku oraz relacji transportu a poniżej dane dotyczące towaru – jego opis, waga, nr kontenera w formacie XXX111111-1, plomby ect.) Tutaj najczęściej znajdziemy też informację na temat płatnika frachtu. Zapis: Freight prepaid – oznacza że fracht morski został opłacony po stronie załadowcy, natomiast freight collect – oznacza że fracht będzie opłacał odbiorca towaru.

Na konosamencie – niestety w różnych miejscach – armatorzy wskazują także kto jest ich agentem w porcie przeznaczenia czyli z kim powinniśmy się kontaktować w celu odbioru towaru– tą informacje znajdziemy w polu o tytule „for delivery pls apply to” lub „port of discharge agent”.

SPEDYCJA MORSKA

Transport morski i Logistyka Twojego biznesu to jeden głównych profili naszej działalności. Organizujmy fracht morski w eksporcie oraz imporcie we wszystkich kierunkach Świata, a przede wszystkim oferujemy konkurencyjnie NISKIE ceny w imporcie z Chin. Dzięki licznym kontaktom z morskim armatorami możemy zaoferować najwyższa jakość usług spedycyjnych. »

TRANSPORT DROGOWY

Przewozy drogowe z/do portów w Polsce i Europie, a także dowozy door to door »

PRZEWÓZ KOLEJOWY

Przewóz szynowy to przyszłość komunikacji, organizujemy przewozy koleją z dostawą bezpośrednio do klienta. »

PRZESYŁKI LOTNICZE

Kiedy liczy się przede wszystkim czas proponujemy transport lotniczy »

ODPRAWA CELNA

Organizujemy odprawy celne zarówno w Polsce jak i w portach Europejskich (Hamburg, Bremerhaven, Rotterdam) »

USŁUGI DODATKOWE / LOGISTYKA

W naszej ofercie znajdą Państwo wiele usług około spedycyjnych jak: przeładunki, magazynowanie, ubezpieczenie cargo »

Powrót do góry