Całkowity koszt transportu morskiego
Jeśli po przeczytaniu oferty spedycyjnej zadajecie sobie pytanie:
Z jakimi jeszcze kosztami powinniście się liczyć.
Poniższy artykuł jest dla Was.
- fracht morski – czyli koszt transportu morskiego wraz z wszelkimi dodatkami( typu BAF – dodatek paliwowy, CAF – dodatek walutowy, LSS – paliwo ekologiczne itp.). W ofercie GoCargo wszelkie dodatkowe opłaty związane z transportem morskim są wliczone w pozycję fracht morski. W ofertach niektórych spedytorów można spotkać osobne pozycje za fracht. Osobne za dodatki typu LSS.
- koszty portowe THC Gdynia (Total Handling Cost). To koszty związane z manipulacją danym kontenerem w porcie. W ich skład wchodzi: wyładunek kontenera ze statku na plac w porcie, załadunek kontenera z placu na samochód lub pociąg oraz wyładunek pustego kontenera z samochodu na wskazany przez armatora depot (tj. miejsce składowania kontenerów).
- transport drogowy/ kolejowy – w skład tej opłaty wchodzi także złożenie pustego kontenera na wskazany depot. Z tego powodu transport kontenerowy liczy się w 2 strony. np. Gdynia – Warszawa – Gdynia.
- koszt odprawy celnej – jest to opłata za wykonaną pracę przez agencję celną. Dodatkowym kosztem są należności celno – podatkowe: cło i Vat
- opłata dokumentacyjna – to opłata za zwolnienie kontenera przez armatora na wskazanego odbiorcę/spedytora. W tej pozycji wliczona jest także opłata bezpieczeństwa ISPS (niektórzy spedytorzy ISPS przedstawiają jako osobną pozycję).
Powyższe to opłaty które na pewno nas czekają (są zawarte w ofercie podawanej jako all inn).
Jest jednak kilka dodatkowych pozycji które mogą ale nie muszą się pojawić na fakturze, są to
Opłaty
koszt rewizji celnej/skanowania na wniosek Urzędu Celnego. Urząd celny ma prawo żądać rewizji celnej naszego towaru a my jako importer mamy obowiązek taką rewizję umożliwić. Mimo że urząd nie pobiera za takie czynności żadnych opłat, importer musi opłacić koszty manipulacji kontenerem. Wystawienia go pod magazyn w porcie/ ewentualnie wynajmu ludzi do wyładunku towaru, jeśli urząd będzie tego wymagał.
koszt ewentualnych badań Sanepidu, służb Weterynaryjnych – jeśli towar podlega pod te służby.
koszty przestoju kontenera w porcie – storage. Na odprawę i podjęcie kontenera z portu mamy zwykle około 7 dni ( ilość dni wolnych może się różnić w zależności od portu), kontenery chłodnicze często mają znacznie krótsze okresy wolne od opłat.
koszty demurrage / detention – armator także daje określony czas na odprawę celną, podjęcie kontenera oraz jego zwrot na wskazany depot. Demurrage i detention to koszty naliczane przez armatora za przetrzymanie kontenera w porcie lub nie złożenie pustego na czas. Często opłata liczona jest łącznie i jest uzależniona od taryfy danego armatora.Koszty te mogą być szczególnie dotkliwe przy kontenerach chłodniczych – zwłaszcza w Hamburgu, zdarza się że armator daje na odprawę i podjęcie kontenera zaledwie 1-2 dni.
koszty przestoju kierowcy w naszym magazynie – na rozładunek/ załadunek mamy 8 godzin, zwykle nie ma problemu jeśli rozładunek przedłuży się o 1 – 2 godziny, jeśli natomiast kierowca będzie musiał czekać do następnego dnia, musimy liczyć się z kosztami przestoju od przewoźnika.
W praktyce jedynym kosztem z powyższych na jaki nie mamy wpływu są koszty z rewizją, skanowaniem, pobieraniem próbek towaru do kontroli Sanepid / Weterynarz.
Jeśli podejdziemy do sprawy rozsądnie pozostałe koszty będą stosunkowo łatwe do wyeliminowania bądź chociaż do przewidzenia.
Im więcej informacji przekażemy naszemu spedytorowi tym lepiej dopasowana oferta oraz dobrani podwykonawcy.
Przykładowo jeśli poinformujemy spedytora że na podjęcie kontenera z portu będziemy potrzebować nie jednego a 2 tygodni. Dajemy mu szanse na negocjacje wydłużonego czasu wolnego bądź wyboru takiego armatora który na 2 tygodnie się zgodzi.
Koszty przestoju oraz ilość dni wolnych także można negocjować. Zapraszamy do kontaktu !