Import na warunkach FOB w praktyce
Jako firma spedycyjna niejednokrotnie spotykamy się z pytaniami osób które rozpoczynają działalność związaną z importem. Jak wygląda organizacja transportu na warunkach FOB w praktyce.
Wiele osób sądzi, że załadowca dostarcza towar swoim środkiem transportu i jest o ładowany do kontenera dopiero w porcie.
Jednak w praktyce odbywa się to tak, że agent naszego spedytora składa buking u armatora. Rezerwuje miejsce na statku, po czym armator przydziela pusty kontener pod dany buking.
Agent kontaktuje się z załadowcą i informuje go jaki kontener i skąd należy podjąć. Załadowca podejmuje go i ładuje w swoim magazynie. Swoim środkiem transportu dostarcza kontener do portu oraz we własnym zakresie organizuje odprawę eksportową w Chinach.
Po złożeniu kontenera do portu jest on już w gestii naszego agenta, jednak koszty portowe (THC) załadowca rozlicza bezpośrednio z agentem.
Tym samym kontener załadowany i zaplombowany przez naszego kontrahenta w jego magazynie w Chinach jest otwierany dopiero w naszym magazynie w Polsce. Wyjątek stanowią kontrole służb celnych.