Konosament – dokument w transporcie morskim.
MORSKI LIST PRZEWOZOWY (Bill of Lading, B/L) jest najważniejszym dokumentem w transporcie morskim. Odpowiednikiem w transporcie lotniczym jest Lotniczy list przewozowy – AWB / Air WayBill. Armator wystawiając konosament potwierdza że towar jest w jego posiadaniu i zostanie wydany odbiorcy na zasadach określonych w dokumencie.
Konosament jest papierem wartościowym upoważniającym do dysponowania ładunkiem i jego odbioru. Jest także dokumentem przenoszącym własność poprzez wręczenie, indos lub cesję. Nie jest natomiast umową przewozu a potwierdzeniem załadunku towaru na statek.
Na odwrocie oryginalnego konosamentu znajdują się tzw klauzule konosamentowe, określające zakres odpowiedzialności przewoźnika, warunki przeładunku, wydania towaru. Ograniczenia dot. przewozów niebezpiecznych oraz zasady postępowania przewoźnika w sytuacjach szczególnych.
Z jego treści wynika zobowiązanie przewoźnika do wydania ładunku oznaczonego w konosamencie, osobie uprawnionej z treści konosamentu i będącej jego posiadaczem.
Oryginalne konosamenty wydaje przewoźnik /armator załadowcy towaru, który wysyła je do odbiorcy po otrzymaniu należności za towar.
W morskim obrocie handlowym powszechnie przyjmuje się, że konosament to jeden z najważniejszych dokumentów służący do przenoszenia praw związanych z ładunkiem.