Transport – od czego zacząć i co oznacza minimum ?
Jeśli dopiero zaczynasz lub planujesz zacząć. Nie chcesz na starcie ponosić zbyt dużego ryzyka oraz nakładów finansowych, prawdopodobnie zastanawiasz się od czego zacząć? Czemu więc nie zacząć od minimum?
Transport morski – minimum
W transporcie morskim w większości przypadków za minimum przyjmuje się 1 cbm lub 1 tonę. Pod uwagę zawsze brany jest większy czynnik.
Nie oznacza to jednak że transportem morskim nie przewieziemy mniejszej paczki. Dla ilości poniżej do 1 tony/ cbm cena pozostanie niezmieniona.
W przypadku przesyłki większej stawki liczymy według tzw. w/m= waga miara. Stawka za 1 tonę lub 1 cbm, do obliczeń przyjmuje się wartość większą ilość.
Przykładowo mamy stawkę FOB Shanghai 50 USD W/M.
Nasza przesyłka waży 300 kg i zajmuje 1,8 cbm. Cena za ten transport będzie wynosić: 50 USD X 1,8 = 90 USD.
Transport morski drobnicy zazwyczaj nie jest zbyt kosztowny i pozwala sprawdzić towar zanim zamówimy większą ilość. Jest jednak jedna rzecz której należy się wystrzegać, a mianowicie zakupy na warunkach CIF bądź CFR.
Zazwyczaj chińscy kontrahenci nakłaniają odbiorców na takie właśnie warunki przekonując bardzo niską stawką za transport morski (typu – 1 – 2 usd w/m).
Pamiętajmy jednak jak dzieli się koszty na warunkach CFR. Fracht morski w tym przypadku jest opłacony ale wszelkie koszty magazynowe, przeładunkowe.W kraju przeznaczenia leżą już po stronie odbiorcy.
Często się zdarza że zachęcony niskimi kosztami transportu morskiego importer aby odebrać swój towar jest zmuszony pokryć niewspółmiernie wysokie koszty magazynowe, których się nie spodziewał.
Nie oznacza to jednak że należy wystrzegać się przesyłek drobnicowych. Należy zachować zdrowy rozsadek i domagać się przedstawienia wszystkich kosztów jakie będą do pokrycia również po naszej stronie.
Uczciwy załadowca powinien je podać co umożliwi nam porównanie kosztów z ofertą na warunkach FOB, która w podsumowaniu najczęściej jest korzystniejsza cenowo.
Ta praktyka nie dotyczy transportu całych kontenerów. FCL koszty lokalne są te same niezależnie czy sprowadzamy towar na warunkach CIF czy FOB.