Jaki port przeładunkowy wybrać, Gdynia czy Hamburg ?
Zalety korzystania z portów w Hamburgu oraz Bremerhaven
- szybszy czas transportu morskiego
- duża ilość serwisów bezpośrednich co daje większą terminowość
- szybka i sprawna odprawa celna – jeśli tylko dokumenty przygotujemy z odpowiednim wyprzedzenie
- odroczony podatek Vat – przed zakończeniem odprawy importer płaci jedynie cło za swój towar, podatek Vat rozliczany jest w Polsce w deklaracji Vat
Wady korzystania z portów w Hamburgu oraz Bremerhaven
- wyższe koszty – mimo że fracht morski z/do Hamburga zazwyczaj jest tańszy to znacznie wyższe są koszty portowe oraz transportu drogowego. Po podsumowaniu całości jest to droższe rozwiązanie w porównaniu z portami polskimi
- wysokie koszty kontroli i przeładunków – koszty rewizji celnej potrafią być bardzo wysokie, jednak kontrole zdarzają się sporadycznie
- wysokie koszty ewentualnego przestoju kontenera (storage, demurrage, detention)
Zalety korzystania z portów w Gdyni oraz Gdańsku
- niższe koszty
- możliwość dokonania odprawy celnej w procedurze uproszczonej z odroczonym podatkiem Vat
Wady korzystania z portów w Gdyni oraz Gdańsku
- dłuższy czas transportu – tylko nieliczni armatorzy mają bezpośredni serwis z bazowych portów Chińskich. Pozostałe przesyłki są organizowane z przeładunkami co zwiększa ryzyko ewentualnych opóźnień
- większa rygorystyczność Polskich urzędów – kontrole towarów zdarzają się znacznie częściej chociaż nie są tak kosztowne jak kontrole w Niemczech
Podejmując decyzję o wyborze portu wyładunku naszego kontenera należy przede wszystkim zadać sobie pytanie jak bardzo zależy nam na czasie ? Jeśli nie możemy pozwolić sobie na opóźnienie i przesyłka jest terminowa najlepiej skorzystać z portów Niemieckich.
Co prawda czas transportu zawsze podawany jest jako orientacyjny. Nawet w bezpośrednich połączeniach zdarzają się opóźnienia to sprowadzając towar do Hamburga minimalizujemy to ryzyko.
Jest także możliwość skorzystania z bezpośredniego połączenia do Gdańska ale dotyczy to tylko kilku bazowych portów jak Shanghai czy Ningbo.
Jeszcze niedawno wielu importerów decydowało się na transporty do Hamburga (bądź korzystało z opcji wstrzymania kontenerów w Hamburgu do odprawy celnej) aby skorzystać z możliwości odroczenia podatku Vat.
Obecnie odprawy w Polsce także dają taką możliwość więc nie ma potrzeby dopłacania do transportów przez Niemcy jedynie z tego powodu.
Jeśli natomiast podstawowym kryterium wyboru jest cena i dostawa o minimum tydzień później nie stanowi dla nas problemu najlepiej skorzystać z portów Polskich.
Mimo ciągle zmieniających się stawek na frachty morskie po podsumowaniu całości przez Gdynię bądź Gdańsk zawsze będzie korzystniej cenowo.