„Tiry na tory” Transport drogowy czy kolejowy?
Transport kolejowy zdecydowanej większości z nas kojarzy się z nieterminowością. Złą jakością usługi, infrastruktury i wieloma innymi równie niekorzystnymi opiniami. Wielu klientów na zapytanie o transport kolejowy automatycznie odpowiada – nie dziękuję.
Czy słusznie? Czy opinie te nie powinny przypadkiem trafić już do lamusa? Może warto bliżej zainteresować się tematem? Dowiedzieć się, sprawdzić, a przede wszystkim zaoszczędzić!
W praktyce najczęściej mamy do czynienia z transportem intermodalnym. Większą część drogi kontener jedzie pociągiem. Następnie jest przewożony samochodem na krótkim odcinku w relacji: terminal kolejowy – odbiorca. Ta forma jest najbardziej odpowiednia dla przedsiębiorców którzy nie mają własnej bocznicy.
Transport kolejowy bądź intermodalny w większości przypadków jest sporo tańszy od drogowego. O cenie decyduje tu w dużej mierze odległość odbiorcy bądź nadawcy towaru od terminali kolejowych.
Korzystając z tej opcji możemy przewozić nawet 24 tony w 20′ i do 25 ton w 40′. Podczas gdy w transporcie drogowym powinniśmy się ograniczyć do 22,5 tony. Możliwość załadowania większej ilości towaru do kontenera automatycznie przekłada się na jego większą rentowność.
Poza czynnikami ekonomicznymi są też czynniki zewnętrzne. Kolej jest zdecydowanie bezpieczniejsza. Wypadki na kolei nie należą do codzienności jak dzieje się z wypadkami drogowymi, o których niemal codziennie słyszymy w wieczornych wiadomościach. Przyczyniając się do zmniejszenia ilości ciężarówek na drodze pomagamy zwiększyć bezpieczeństwo nas wszystkich.
Zastanówmy się także o ile mniej mogłoby być kolein i korków na drogach gdyby choć połowę tirów przenieść na tory ?
Tym co większość z nas zniechęca do kolei jest terminowość. Jednak jak przyjrzymy się bliżej okazuje się że w wielu przypadkach dostawa koleją może być zrealizowana w porównywalnym czasie co drogą. Może się zdarzyć że będziemy musieli poczekać na pociąg ale różnica między dostawą towaru transportem intermodalnym a drogowym nie powinna być większa niż kilka dni.
Biorąc pod uwagę fakt że transport kontenera zajmuje zwykle około 35 – 40 dni, 2-3 dni różnicy w większości przypadków będą możliwe do zaakceptowania, zwłaszcza jeśli wcześniej to zaplanujemy.
Kolej jest też ciekawą propozycją w transporcie międzykontynentalnym. Szybko rozwijające się połączenie z Chin do Polski cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród importerów., co przekłada się na coraz większą przystępność cen oraz rozszerzaniem oferty kolejowej. Jest to bardzo dobra alternatywa dla transportu lotniczego w przypadku pilnych przesyłek. Pociąg odjeżdża z terminala w Zhenghzou 2 x w tygodniu – podróż do Warszawy zajmuje mu 14 dni – nawet nie można porównywać tego z transportem morskim gdzie nawet korzystając z bezpośredniego połączenia z Shanghaiu do Gdańska na nasz towar musimy czekać minimum 33 dni.
Przenieśmy razem TIRY NA TORY z korzyścią dla nas wszystkich !