Ile czasu tak naprawdę trwa transport morski?
Jak zaplanować dostawy aby były na czas ?
To pytanie nurtujące wielu przedsiębiorców rozpoczynających swoją przygodę z importem Chin. Z wielu portów w Chinach, jak Shanghai, Ningbo, Xiamen czy Qingdao są bezpośrednie połączenia morskie do portu DCT w Gdańsku.
Szacowany czas transport od portu do portu to około 31-33 dni. Połączenie bezpośrednie nie oznacza wcale tego, że statek płynie prosto z powyższych portów nigdzie się nie zatrzymując.
Zawija on do terminali po drodze. Zabukowane w relacji bezpośredniej kontenery nie są nigdzie po drodze przeładowywane i na tym jednym statku docierają do Gdańska.
Jest to korzystne, gdyż największe opóźnienia zwykle tworzą się w portach przeładunkowych, gdzie kontenery czekają na kolejne statki.
Czy wobec tego po miesiącu od gotowości towaru możemy cieszyć się otrzymanym ładunkiem w Polsce?
Niestety nie. Kilka dni przed wypłynięciem statku armator wyznacza tzw cut off. Termin do którego kontener musi być załadowany, odprawiony i złożony w porcie.
Po naszej stronie również należy liczyć się z tym, że wyładunek kontenerów ze statku trwa zwykle 2-3 dni. Jeśli do tego dodamy minimum 1 dzień na odprawę celną (pod warunkiem że nie mamy kontroli Wior, skanowania, rewizji celnej ect).
Kolejny dzień na dostawę kontenera z portu do Państwa magazynu. W ten sposób z 31 dni tzw TT (Transit Time) realnie wychodzi ponad 40 dni. Jest to wariant bardzo optymistyczny.
Przy założeniu że statek nie ma żadnych opóźnień a towar nie został wyznaczony do kontroli.
Ze względu na długi czas transportu oraz występującą znaczną ilość czynników jak kongestia, kontrole celne, warunki atmosferyczne. Czas transportu morskiego zawsze podawany jest w przybliżeniu. Transport jest określany jako tzw eta (estimated timie of arrival).
Leave A Comment