Konosament (BL) zwany także jako morski list przewozowy

Podstawowym dokumentem w transporcie morskim. O cechach konosamentu także pisaliśmy już w naszym poradniku.

kalkulacja kosztów

Układ konosamentu jest zazwyczaj formą tabelki. Format listu przewozowego może nieco różnić się szczegółami jednak generalnie jest bliźniaczy u wszystkich armatorów.

Konosament (BL)

Konosament zawiera podstawowe informacje na temat:

  • załadowcy i odbiorcy towaru,
  • numeru kontenera, nr plomby,
  • rodzaju towaru,
  • ilości opakowań oraz wagi.

Znajdziemy tu także wiele innych cennych informacji. Poniżej kilka praktycznych porad.

Morski list przewozowy

Czytając od góry – po prawej stronie widnieje numer konosamentu a obok informacja czy jest to

BILL OF LADING ORIGINAL (OBL) czy SEAWAYBILL (SWB).

Widząc napis Seawaybill, wiemy że zwolnienie jest elektroniczne. Kontener zwolniony automatycznie na odbiorcę konosamentowego (wpisanego w pole consignee).

Na SWB w polu „no of originals” będzie zapis „0”.

Natomiast w przypadku OBL, powinna być informacja ile oryginałów zostało wystawionych. Który z nich właśnie trzymamy w rękach (np. 1 of three).

OBL występują w 2 wersjach
– tzw imienne, czyli w polu consignee wskazana jest nazwa i adres odbiorcy.
– tzw orderowe – w polu consignee widnieje zapis TO ORDER, lub TO ORDER OF … i np. nazwa banku (często przy akredytywie).

Konosamenty orderowe

Konosamenty orderowe są zwalniane na tego kto jest w ich posiadaniu. Złoży je u armatora pod warunkiem że są prawidłowo indosowane. Na odwrocie widnieje pieczęć oraz podpis załadowcy.

W przypadku wystawienia 3 oryginałów konosamentów wiemy, że armator zwolni przesyłkę dopiero jak zostaną one złożone w biurze armatora który je wystawił.

Nie ma tu wskazania że musi to być wyłącznie biuro w porcie przeznaczenia.

Często zdarza się że załadowca odbiera od armatora 3/3 OBL i nie wysyła ich do odbiorcy tylko po otrzymaniu płatności zwraca je z powrotem do tego samego armatora prosząc o zwolnienie elektroniczne.

W tym przypadku armator stawia na konosamencie pieczątkę z napisem TELEX RELEASE.

Potwierdza swojemu agentowi w porcie przeznaczenia że odebrał oryginały i kontener powinien zostać zwolniony na odbiorcę towaru.

Czytając dalej mamy informacje o statku oraz relacji transportu. Poniżej dane dotyczące towaru. Jego opis, waga, nr kontenera w formacie XXX111111-1, plomby ect. Tutaj najczęściej znajdziemy też informację na temat płatnika frachtu.

Zapis: Freight prepaid – oznacza że fracht morski został opłacony po stronie załadowcy. Freight collect – oznacza że fracht będzie opłacał odbiorca towaru.

Na konosamencie niestety w różnych miejscach armatorzy wskazują także kto jest ich agentem w porcie przeznaczenia.

Z kim powinniśmy się kontaktować w celu odbioru towaru. Tą informacje znajdziemy w polu o tytule „for delivery pls apply to” lub „port of discharge agent”.

Przygotowując się do importu z Chin w pierwszej kolejności zaczynamy od kalkulacji ceny.
Nie jest to jednak proste zadanie w przypadku transportu morskiego. Ponieważ stawki na frachty morskie są zmienne i zależne od wielu czynników.

Czynniki składowe takie jak: ceny paliw, kursy walut i przede wszystkim ilość bukowanych kontenerów. »

Transport kontenerowy

Transport kontenerowy to najlepszy sposób na sprowadzanie i wysyłanie towarów. Jego podstawową zaletą jest stosunkowo niski koszt oraz wysoki poziom bezpieczeństwa. »

Transport lądowy

Przewozy drogowe z/do portów w Polsce i Europie, a także dowozy door to door »

PRZEWÓZ KOLEJOWY

Przewóz szynowy to przyszłość komunikacji, organizujemy przewozy koleją z dostawą bezpośrednio do klienta. »

PRZESYŁKI LOTNICZE

Kiedy liczy się przede wszystkim czas proponujemy transport lotniczy »

AGENCJA CELNA

Organizujemy odprawy celne zarówno w Polsce jak i w portach Europejskich (Hamburg, Bremerhaven, Rotterdam) »

FRACHT MORSKI

Transport morski i Logistyka Twojego biznesu to jeden głównych profili naszej działalności. Organizujmy fracht morski w eksporcie oraz imporcie we wszystkich kierunkach Świata, a przede wszystkim oferujemy konkurencyjnie NISKIE ceny w imporcie z Chin. Dzięki licznym kontaktom z morskim armatorami możemy zaoferować najwyższa jakość usług spedycyjnych. »

USŁUGI DODATKOWE / LOGISTYKA

W naszej ofercie znajdą Państwo wiele usług około spedycyjnych jak: przeładunki, magazynowanie, ubezpieczenie cargo »

Back to Top