Konosament (BL) zwany także jako morski list przewozowy
Podstawowym dokumentem w transporcie morskim. O cechach konosamentu także pisaliśmy już w naszym poradniku.
Układ konosamentu jest zazwyczaj formą tabelki. Format listu przewozowego może nieco różnić się szczegółami jednak generalnie jest bliźniaczy u wszystkich armatorów.
Konosament (BL)
Konosament zawiera podstawowe informacje na temat:
- załadowcy i odbiorcy towaru,
- numeru kontenera, nr plomby,
- rodzaju towaru,
- ilości opakowań oraz wagi.
Znajdziemy tu także wiele innych cennych informacji. Poniżej kilka praktycznych porad.
Morski list przewozowy
Czytając od góry – po prawej stronie widnieje numer konosamentu a obok informacja czy jest to
BILL OF LADING ORIGINAL (OBL) czy SEAWAYBILL (SWB).
Widząc napis Seawaybill, wiemy że zwolnienie jest elektroniczne. Kontener zwolniony automatycznie na odbiorcę konosamentowego (wpisanego w pole consignee).
Na SWB w polu „no of originals” będzie zapis „0”.
Natomiast w przypadku OBL, powinna być informacja ile oryginałów zostało wystawionych. Który z nich właśnie trzymamy w rękach (np. 1 of three).
OBL występują w 2 wersjach
– tzw imienne, czyli w polu consignee wskazana jest nazwa i adres odbiorcy.
– tzw orderowe – w polu consignee widnieje zapis TO ORDER, lub TO ORDER OF … i np. nazwa banku (często przy akredytywie).
Konosamenty orderowe
Konosamenty orderowe są zwalniane na tego kto jest w ich posiadaniu. Złoży je u armatora pod warunkiem że są prawidłowo indosowane. Na odwrocie widnieje pieczęć oraz podpis załadowcy.
W przypadku wystawienia 3 oryginałów konosamentów wiemy, że armator zwolni przesyłkę dopiero jak zostaną one złożone w biurze armatora który je wystawił.
Nie ma tu wskazania że musi to być wyłącznie biuro w porcie przeznaczenia.
Często zdarza się że załadowca odbiera od armatora 3/3 OBL i nie wysyła ich do odbiorcy tylko po otrzymaniu płatności zwraca je z powrotem do tego samego armatora prosząc o zwolnienie elektroniczne.
W tym przypadku armator stawia na konosamencie pieczątkę z napisem TELEX RELEASE.
Potwierdza swojemu agentowi w porcie przeznaczenia że odebrał oryginały i kontener powinien zostać zwolniony na odbiorcę towaru.
Czytając dalej mamy informacje o statku oraz relacji transportu. Poniżej dane dotyczące towaru. Jego opis, waga, nr kontenera w formacie XXX111111-1, plomby ect. Tutaj najczęściej znajdziemy też informację na temat płatnika frachtu.
Zapis: Freight prepaid – oznacza że fracht morski został opłacony po stronie załadowcy. Freight collect – oznacza że fracht będzie opłacał odbiorca towaru.
Na konosamencie niestety w różnych miejscach armatorzy wskazują także kto jest ich agentem w porcie przeznaczenia.
Z kim powinniśmy się kontaktować w celu odbioru towaru. Tą informacje znajdziemy w polu o tytule „for delivery pls apply to” lub „port of discharge agent”.