Obowiązki importera w spedycji morskiej
Będąc początkującym importerem być może zastanawiacie się czy zrobiliście już wszystko, aby przesyłka bezpiecznie i sprawnie dotarła do miejsca przeznaczenia.
Poniżej małe podsumowanie, które być może pomoże Wam upewnić się że o niczym nie zapomnieliście:
- sprawdzenie produktu i dostawcy z którym właśnie rozpoczynamy współpracę
- weryfikacja dokumentów niezbędnych do odprawy importowej w Polsce oraz stawki cła na dany produkt
- uzgodnienie z dostawcą warunków sprzedaży (Incoterms), formy płatności oraz terminu gotowości towaru
- wybór spedycji morskiej która zajmie się organizacją transportu
- przekazanie firmie spedycyjnej danych załadowcy ze wskazaniem osoby kontaktowej oraz jej maila i telefonu, warunków dostawy, terminu gotowości towaru
- udostępnienie załadowcy danych agenta w Chinach, które otrzymamy od firmy spedycyjnej
- przekazanie firmie spedycyjnej dokumentów do odprawy (przed przypłynięciem kontenera do Gdyni) tj. upoważnienie, Konosament, faktura handlowa wraz z tłumaczeniem i dokładnym opisem towaru oraz specyfikacją (packing list) + ewentualne dodatkowe dokumenty które uzgodniliśmy wcześniej (typu CE)
- opłacenie należności celnych (cło + Vat) – informacje jaką kwotę oraz gdzie należy wpłacić otrzymamy od naszego spedytora
- uzgodnienie ze spedytorem na kiedy ma zorganizować dostawę do nas
- rozładowanie kontener w naszym magazynie
Tak naprawdę od momentu zlecenia transportu firmie specjalizującej się w spedycji morskiej to spedytor będzie nam przypominał o kolejnych etapach transportu.
Będzie pilnował terminów oraz informował nas na bieżąco o całym procesie transportu, tak aby nic nie umknęło naszej uwadze.